تبلیغات
برای ورود به سایت به ادرس Rezvan-Reza.ir بروید. - مطالب فروردین 1393

السلام علیک یا غریب الغربــا...

جمعه 15 فروردین 1393 03:38 بعد از ظهرنویسنده : محمد حسین ...

 
کنار تن نقش بر حجره ات
نه یک دختری بود و نه خواهری

برای تو گیسو پریشان کند...
برای تو پاره کند معجری...


برچسب ها: السلام علیک یا غریب الغربــا ، یا غریب الغربــا ،
دنبالک ها: صفحه اصلی ، منبع: torbat128.ir ،
آخرین ویرایش: شنبه 31 مرداد 1394 12:32 قبل از ظهر

 

نظر امام رضا (ع) درباره ورزش

پنجشنبه 14 فروردین 1393 03:33 بعد از ظهرنویسنده : محمد حسین ...

 

امام علیه السلام فرمود: «ماه آب (نام یكی از ماه‌های رومی است كه در عصر معصومین شهرت داشته‌ است) سى و یك روز است. سموم در این ماه شدت پیدا مى‏كند، زكام در شب تهییج مى‏شود، باد شمال مى‏وزد، و مزاج با لینت و رطوبت اصلاح مى‏شود. در این ماه آشامیدن ماست مفید است و باید از جماع و مسهل دورى كرد و ورزش را كاهش داد و گلهاى سرد را بویید.»[1]

تشرین اول (نام یكی از ماه‌های رومی است) یكى از ماههاى عالى سال است زیرا در این ماه گرما به پایان مى‏رسد و باد صبا وزیدن مى‏گیرد. همانا امام مردم را از حجامت كردن در این ماه بر حذر داشته است زیرا براى بدن زیان‏آور مى‏شود. همچنین او دستور داده است كه آب كم بخورند. بعلاوه دستور داده كه ورزش بكنند زیرا ورزش براى سلامت بدن و فعالیت آن مفید است و باعث نشاط مى‏شود.[2]

امام علیه السلام فرموده است: «شباط بیست و هشت روز است. بادهاى مختلفى در آن مى‏وزد، باران افزایش مى‏یابد، علفها سبز مى‏شود، و آب در رودها جریان پیدا مى‏كند. خوردن سیر و گوشت حیوانات شكار شده و میوه مفید است. شخص باید شیرینى كم بخورد. ورزش و تحرك زیاد براى بدن مفید است.»[3]


[1] . باقر شریف قرشی، پژوهشی دقیق در زندگانی امام رضا علیه‌السلام، ترجمه سید محمد صالحی، تهران، اسلامیه، ج1، ص328.

[2] . باقر شریف قرشی، پژوهشی دقیق در زندگانی امام رضا علیه‌السلام، ج1، ص329.

[3] . باقر شریف قرشی، پژوهشی دقیق در زندگانی امام رضا علیه‌السلام، ج1، ص331.


برچسب ها: نظر اهل بیت(ع) درباره ورزش ، نظر امامان درباره ورزش ،
دنبالک ها: صفحه اصلی ، منبع: اداره مشاوره نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 فروردین 1393 03:36 بعد از ظهر

 

فدک کجاست؟ چرا از حضرت فاطمه (س) گرفته شد؟!

پنجشنبه 14 فروردین 1393 03:12 بعد از ظهرنویسنده : محمد حسین ...

 
به گزارش ویژه نامه ایام فاطمیه باشگاه خبرنگاران، آیت الله سبحانی، مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به این سؤال که؛ فدک کجاست و ماهیّت حقوقی آن چیست؟ مرقوم داشته‌اند: سرزمین آباد و حاصل خیزى که در نزدیکى خیبر قرار دارد و فاصله آن تا مدینه حدود 140 کیلومتر است، «فدک» نامیده مى شود.[1] از نظر قوانین اسلامى، سرزمین هایى که از طریق جنگ و نبرد فتح مى شوند، متعلق به عموم مسلمانان است، و به وسیله حاکمان اسلامى تحت عنوان «مفتوحة عنوة» اداره مى شود.

ولى سرزمینى که بدون نیروى نظامى، از طریق صلح و سازش در اختیار پیامبر قرار گیرد، «انفال» و یا «فى‏ء» و به اصطلاح امروزى «املاک خالصه» نامیده مى شود و از آنِ شخص پیامبر است و از درآمد آن نیازمندى هاى مسلمانان را برطرف مى کند.

در سال هفتم هجرى که ارتش اسلام دژهاى مستحکم خیبر را محاصره کرد، همه آنها با قدرت نظامى فتح شد، جز «فدک» که مردم آنجا از در صلح و مسالمت وارد شدند و اراضى آنان به صورت املاک خالصه درآمد، و در اختیار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قرار گرفت.

آنچه گفته شد، مورد اتفاق فقهای اسلامى و مطابق با حکم قرآن کریم است، آنجا که مى فرماید: «وَ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَ لا رِکابٍ وَ لکِنَّ اللَّهَ یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلى‏ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ».[2] «آنچه را خدا از آنان (یهود) به رسولش بازگردانیده چیزى است که شما براى به دست آوردن آن زحمتى نکشیدید نه اسبى تاختید، و نه شترى، امّا خداوند، فرستادگانش را بر آنچه خواهد چیره مى گرداند، که خداوند بر همه چیز تواناست».

از سوى دیگر، قرآن پیامبر را موظف مى سازد که حق «ذى القربى» را بپردازد. چنان که مى فرماید: وآتِ ذَا الْقُربى حقّه[3] «حق خویشاوندان را بپرداز». نزدیک ترین فرد به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دخت گرامى او فاطمه (سلام الله علیها) بود، از این جهت «فدک» را به او بخشید و تا زمانى که پیامبر (صلی الله علیه و آله) زنده بود، کارگران حضرت زهرا (سلام الله علیها) آنجا را اداره مى کردند.

بنابراین فدک سرزمین حاصل خیزی بود که از طرف یهودیان با صلح و سازش در اختیار پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) قرار داده شده بود. به چنین املاکی «انفال» و یا «فى‏ء» و به اصطلاح امروزى «املاک خالصه» گفته مى شود و از آنِ شخص پیامبر مى باشد و اختیار آن در دست ایشان است. قرآن پیامبر را موظف کرد که حق «ذى القربى» را بپردازد. چنان که مى فرماید: وآتِ ذَا الْقُربى حقّه «حق خویشاوندان را بپرداز» و نزدیک ترین فرد به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دخت گرامى او فاطمه (س) بود، از این جهت «فدک» را به او بخشید.

انگیزه خلیفه نخست از نپذیرفتن ادعای مالکیّت فاطمه زهرا (س)

حال این سؤال پیش می آید که چرا ابوبکر تقاضای فاطمه زهرا (سلام الله علیها) درباره باز پس گرفتن فدک را نپذیرفت؟ قبل از پرداختن به جواب باید یادآور شویم که: تاریخ زندگى خلیفه اول گواهى مى‏ دهد که در بسیارى از موارد، ادعاى افراد را بدون شاهد و گواه مى‏ پذیرفت. مثلًا، هنگامى که از طرف «علاء حضرمى» اموالى را به عنوان بیت المال به مدینه آوردند، ابوبکر به مردم گفت: هرکس از پیامبر طلبى دارد یا آن حضرت به وى وعده اى داده است، بیاید و بگیرد.

«جابر» از افرادى بود که به نزد خلیفه رفت و گفت: پیامبر به من وعده داده بود که فلان قدر به من کمک کند و ابوبکر به او سه هزار و پانصد درهم داد.

«ابوسعید» مى گوید: وقتى از طرف ابوبکر چنین خبرى منتشر شد گروهى به نزد او رفتند و مبالغى دریافت کردند. یکى از آن افراد «ابوبشر مازنى» بود که به خلیفه گفت: پیامبر به من گفته بود که هر وقت مالى براى او آوردند به نزد او بروم، ابوبکر به وى هزار و چهارصد درهم داد.[4]

اکنون مى پرسیم که چگونه خلیفه ادعاى هر مدعى را مى پذیرد و از آنها شاهد نمى‏ خواهد، ولى در باره دخت گرامى پیامبر (صلی الله علیه و آله) مقاومت مى کند و به بهانه اینکه او شاهد و دلیل ندارد، از پذیرفتن سخن وى سرباز مى زند؟ وى که درباره اموال عمومى تا این حد سخاوتمند است و به قرض ها و وعده‏هاى احتمالى حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) هم ترتیب اثر مى دهد، چرا در باره دخت آن حضرت تا این حد خسّت مى ورزد؟!

امرى که خلیفه را از تصدیق دخت گرامى پیامبر (صلی الله علیه و آله) بازداشت، همان است‏ که ابن ابى الحدید از استاد بزرگ و مدرّس بغداد، على بن الفار نقل مى کند، آنجا که مى گوید:
به استاد گفتم: آیا زهرا در ادعاى خود راستگو بوده است؟ گفت: بلى.
گفتم: خلیفه مى دانست که او زنى راستگو است؟ گفت: بلى.
گفتم: چرا خلیفه حقّ مسلّم او را در اختیارش نگذاشت؟

در این موقع استاد لبخندى زد و با کمال و قار گفت:

اگر در آن روز سخن او را مى پذیرفت و به این جهت که او زنى راستگوست، بدون درخواست شاهد، فدک را به وى باز مى گرداند، فردا او از این موقعیت به سود شوهر خود على استفاده مى کرد و مى گفت که خلافت متعلّق به على است، و در آن صورت، خلیفه ناچار بود خلافت را به على تفویض کند؛ چرا که وى را (با این اقدام خود) راستگو مى دانست. ولى براى اینکه باب تقاضا و مناظرات بسته شود، او را از حقّ مسلّم خود بازداشت.[5]

منابع:

[1] - معجم البلدان، ماده «فدک».
[2] - حشر/ 6.
[3] - اسراء/ 26.
[4] - صحیح بخارى، ج 3، ص 180 وطبقات ابن سعد، ج 4، ص 134.
[5] - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 16، ص 284.

شبستان ، برگرفته از کتاب راهنماى حقیقت، آیت الله جعفر سبحانی./ ق پ
برچسب ها: فدک کجاست؟ ، فدک کجاست؟ چرا از حضرت فاطمه (س) گرفته شد؟! ، چرا فدک از حضرت فاطمه (س) گرفته شد؟! ،
دنبالک ها: صفحه اصلی ، منبع: باشگاه خبرنگاران ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 فروردین 1393 03:45 بعد از ظهر

 

حدیث روز:فاطمه(س)، سرور بانوان جهان

پنجشنبه 14 فروردین 1393 11:47 قبل از ظهرنویسنده : محمد حسین ...

 
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله:

أمَّا ابنَتی فاطِمَةُ... هیَ ثَمَرَةُ فُؤادی، وهیَ روحِیَ الَّتی بَینَ جَنبَیَّ، وهِیَ الحَوراءُ الإِنسِیَّةُ؛

اما دخترم، فاطمه، همانا سَرور زنان جهان از آغاز تا پایان است. او پاره تنم، نور چشمم، میوه دلم، روح و جانم و حوریه‌اى به صورت انسان است.

امالی صدوق : ص ۱۷۵ ح ۱۷۸ / شناخت‌نامه نماز ج 2، ص 676 
برچسب ها: فاطمه(س) ، سرور بانوان جهان ، فاطمه(س) سرور بانوان جهان ، حدیث در مورد حضرت فاطمه (س) ، حضرت زهرا (س)سرور بانوان جهان ،
دنبالک ها: صفحه اصلی ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 فروردین 1393 11:58 قبل از ظهر

 

شهادت حضرت فاطمة الزهرا (س) تسلیت باد... .

چهارشنبه 13 فروردین 1393 09:55 بعد از ظهرنویسنده : محمد حسین ...

 

به نام خدا

اللهم صل على فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت و تعزیت باد... .


برچسب ها: شهادت حضرت فاطمة الزهرا (س) تسلیت باد ،
دنبالک ها: صفحه اصلی ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 13 فروردین 1393 10:01 بعد از ظهر

 

ارزش صلوات بر حضرت فاطمه (علیها السلام)

چهارشنبه 13 فروردین 1393 09:43 بعد از ظهرنویسنده : محمد حسین ...

 


   یکى از عبادت‎هاى دینى درود و صلوات فرستادن بر حضرت ختمى مرتبت و اهل بیت معصوم آن حضرت است. این عبادت ریشه قرآنى دارد و خداوند متعال در قرآن به آن دستور داده است. «ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما.» (۱)

   در روایتى از پیامبر(صلى الله علیه و آله) آمده است که درود فرستادن بر حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) آثار معنوى بالایى دارد و در قیامت ‏شایستگى الحاق به پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) را براى انسان فراهم مى‏کند. پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) فرمود: «یا فاطمة من صلى علیک غفر الله له، و الحقه بى حیث کنت من الجنة؛ اى فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را مى ‏آمرزد و در هر جاى بهشت که باشم وى را به من ملحق سازد.»

کیفیت صلوات بر حضرت زهرا(علیهاالسلام) چنین است:

«اللهم صل على فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک.» (۲)

 

پی نوشت ها:

۱- احزاب/۵۶ .

۲- معجم صحیفة الزهراء، شیخ جواد قیومى .

  گروه دین و اندیشه تبیان

  نوشته مهری هدهدی

برچسب ها: ارزش صلوات بر حضرت فاطمه (علیها السلام) ، ارزش صلوات بر حضرت فاطمه (س) ، ارزش صلوات بر حضرت زهرا (علیها السلام) ، صلوات بر حضرت فاطمه (علیها السلام) ، صلوات حضرت فاطمه (علیها السلام) ،
دنبالک ها: صفحه اصلی ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 13 فروردین 1393 09:53 بعد از ظهر

 

تعداد کل صفحات ( 7 ) 1 2 3 4 5 6 7